جمعه , ۲۹ دی ۱۴۰۲
خانه >> وبلاگ آموزش سئو سایت >> ۱۱ تکنیک سئو داخلی برای اینکه رتبه سایت را افزایش دهید

۱۱ تکنیک سئو داخلی برای اینکه رتبه سایت را افزایش دهید

11 تکنیک سئو داخلی | آموزش سئو

قبل از اینکه تکنیک های سئو داخلی را توضیح دهیم، می خواهیم شما را با تعریف سئو و اصول اولیه آن آشنا کنیم. در این قسمت از آموزش سئو اگر شما این اصول را می دانید پس به طور مستقیم به قسمت تکنیک های سئو داخلی بروید.

سئو چیست؟

Search Engine Optimization) SEO) همه کارهای سئو داخلی و سئو خارجی که شما باید برای بهبود جایگاه سایت خود انجام دهید تا رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا ببرید.

 

سئو داخلی چیست؟

 سئو داخلی (On-Page SEO)  به اقداماتی گفته می شود که با بهینه سازی سایت، باعث افزایش رتبه و ترافیک سایت از موتورهای جستجو می شود.

سئو داخلی با تکنیک های سئو (عناوین، توضیحات متا و URLها) و محتوای سایت در ارتباط است. هدف سئو داخلی در واقع این است که زبان موتورهای جستجو را می داند و ربات خزنده ها را کمک می کند تا متن و معنی صفحات سایت را درک کند.

 

به نمودار فوق توجه کنید که هریک از سئو داخلی، تکنیک های سئو و سئو خارجی چگونه کار می کنند.

هر سه فرایند باید با هم کار کنند تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورند، اما کار اصلی سئو در سایت این است که محتوا و ساختار یک صفحه ی خاص را بهینه کند.

 

آموزش سئو و ۱۱ تکنیک سئو داخلی برای اینکه رتبه سایت را افزایش دهید

اکنون که تئوری سئو و اهمیت سئو داخلی را دانستیم، به بخش عملی سئو داخلی سایت می رویم

شما همین الان در این قسمت از آموزش سئو با ۱۱ تکنیک سئو داخلی می توانید به سرعت سایت خود را بهینه سازید و رتبه آن را بالا ببرید.

در اینجا خلاصه ای از تکنیک ها را آوردیم:

  1. کیفیت محتوا
  2. عناوین صفحه و توضیحات متا
  3. محتوای سئو
  4. عنوان ها و قالب بندی محتوا
  5. تصاویر و دیگر عناصر چند رسانه ای
  6. بهینه سازی URL
  7. لینک های داخلی
  8. لینک های خارجی
  9. سرعت بارگذاری صفحه
  10. نمایش صحیح سایت در موبایل
  11. کامنت ها و سئو داخلی

 

  1. کیفیت محتوا – آموزش سئو

یک وب سایت با محتوای خوب حتی می تواند بدون سئو کردن آن نتیجه ی مطلوب را بدهد. اما وب سایت با محتوای بد با سئو هم نتیجه ی خوبی نمی دهد. بنابراین وب سایت با محتوای خوب می تواند با سئو بهتر هم شود.

 

اینک شاید بپرسید چه محتوایی خوب است؟
  • محتوای اصلی (مقالات، متن، تصاویر، فیلم ها، نظرات و غیره) – بدون کپی یا بازنویسی از مقالات موجود
  • محتوا در وب سایت اولین بار منتشر شود – حتی اگر محتوا از شماست، اگر آن را در وب سایت دیگری منتشر کرده اید، برای سایت شما مناسب نیست.
  • برای تصاویر و فیلم های محتوا، توضیح بنویسید – سعی کنید تصاویر یا فیلم های محتوا را با متن همراه کنید. به عنوان مثال، اگر شما ویدیوهای خود را در وب سایت خود قرار می دهید، سعی کنید یک توضیح متنی نیز به آن اضافه کنید. اگر از تصاویر استفاده می کنید، توضیح دهید که تصویر در مورد چه چیزی هست.
  • محتوای مفید منتشر کنید – برای اینکه محتوایی را منتشر کنید قبل از ضربه زدن به دکمه ی انتشار، اطمینان حاصل کنید که آنچه می خواهید منتشر کنید، به وب سایت شما ارزش می افزاید.
  • مقالات طولانی منتشر کنید – مقالات طولانی ثابت شده است که نسبت به مقالات کوتاه رتبه بهتری می دهد.

 

  1. عناوین صفحه و توضیحات متا – آموزش سئو

وقتی موتورهای جستجو صفحات شما را می خوانند، عنوان صفحه، توضیحات متا، عنوان ها و محتوا (متن، فیلم و تصاویر) را نیز بررسی می کنند.

نکته: اگر شما با این فرایند آشنا نیستید، چند دقیقه وقت صرف کنید و یاد بگیرید چگونه موتورهای جستجو کار می کنند.

 

عنوان صفحه

هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد که موتور جستجو و کاربران بفهمند که این صفحه درباره ی چیست. مثلا یک صفحه با عنوان “نکات سئو برای مبتدیان” بهتر از یک صفحه با عنوان “index.html” است.

عنوان صفحه هنوز هم یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی است.

نکات بهینه سازی عنوان صفحه

  • در صورت امکان کلمات کلیدی را به ابتدای عناوین صفحه اضافه کنید.
  • هنگامی که کلمات کلیدی را به عنوان صفحه اضافه می کنید، به موتورهای جستجو کمک می کنید تا از همان ابتدا کلمات کلیدی را متوجه شوند.
  • عنوان های کوتاه و توصیفی بنویسید.
  • عنوان صفحه لازم نیست طولانی باشد. سعی کنید آن را کمتر از ۶۰ کاراکتر حفظ کنید زیرا این مقدار میانگین کاراکترهای نمایش داده شده توسط گوگل است.
  • از اعداد و کلمات پرقدرت در عنوان ها استفاده کنید. داشتن عدد در عنوان و همچنین کلماتی مانند ” نهایی، قابل اجرا، شگفت انگیز، چک لیست و غیره” باعث می شود عناوین جالب تر شوند.
  • نام دامنه را به عنوان اضافه نکنید. نام دامنه به طور خودکار توسط گوگل به عنوان اضافه می شود.

توضیحات متا

توضیحات متا همان چیزی است که جستجوگرها در صفحه نتایج موتور جستجو مشاهده خواهد کرد. که حداکثر باید ۱۶۰ کاراکتر و  برای هر صفحه منحصر به فرد باشد.

نکات بهینه سازی توضیحات متا

  • از توضیحات متا که به صورت خودکار تولید می شود اجتناب کنید
  • استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا

 

  1. محتوای سئو – آموزش سئو

محتوای سئو بخشی از سئو داخلی است. هنگامی که شما می خواهید کلمه کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط ایجاد کنید. و از آن ها در عناوین، تیترها و محتوای صفحات استفاده نمایید.

راه های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مورد نظر شما توسط گوگل وجود دارد.

  • کلمات پیشنهادی گوگل

به طور مثال هنگامی که شما شروع به تایپ کردن در جستجوس گوگل می کنید، یک لیست از عبارات پیشنهادی برای شما نمایش داده می شود. اینها کاندیدهای کلمات کلیدی هستند.

  • جستجوهای مرتبط

در پایین نتایج جستجو، گوگل به شما لیستی از جستجوهای مرتبط را نشان می دهد.

 

  1. عنوان ها و قالب بندی محتوا – آموزش سئو

عنوان ها

یک صفحه باید فرمت درستی داشته باشد. مثلا در یک صفحه عنوان (h1) و زیر عنوان  (h2، h3) داشته باشد.

هر صفحه فقط باید یک H1 داشته باشد. اگر از WordPress استفاده می کنید، به طور پیش فرض عنوان صفحه H1 است.

شما می توانید از برچسب های <title> و <h1> را انتخاب کنید یا یک عنوان جایگزین برای عنوان ایجاد کنید.

نکاتی که باید در ذهن داشته باشید عبارتند از:

  • اجتناب از استفاده یک کلمه برای یک عنوان
  • از سرفصلها به صورت سلسله مراتبی استفاده کنید، یعنی اولین عنوان <h1> است و سپس <h2> و سپس <h3> و…
  • زیر عنوان ها جای مناسبی برای استفاده از کلمات کلیدی در محتوای شما هستند.

قالب بندی محتوا

  • بخش های مهم یک صفحه را با زیر خط و یا فونت کج با اندازه مناسب ( حداقل ۱۴ پیکسل) برجسته کنید.
  • متن را به پاراگراف های کوچک تقسیم کنید ( حداکثر ۳-۴ خط).
  • استفاده از فاصله کافی بین پاراگراف ها برای خواندن متن آسان تر است.

 

  1. تصاویر و دیگر عناصر چند رسانه ای – آموزش سئو

تصاویر در سایت باعث می شود که خواننده ساده تر مفاهیم صفحات سایت را درک کند. یکی از بزرگترین مشکلات تصاویر این است که در سرعت بارگذاری صفحات اثر می گذارد.

 

بهترین روش برای استفاده از تصاویر

  • تصاویر را یا خودتان درست کنید یا از تصاویر سایت های خارجی استفاده کنید. اگر شما نیاز به استفاده از یک تصویر موجود از وب دارید، باید منبع را ارجاع دهید.
  • اندازه تصاویر را بهینه کنید.
  • برای توصیف تصویر از تگ alt استفاده کنید. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا تصویری را که در موردش توضیح دادید را بهتر درک کند.
  • از نام های توصیفی و مرتبط با تصاویر استفاده کنید- به طور مثال نام تصویر خود را ‘image1.jpg’ نگذارید، و سعی کنید که از نام های توصیفی مانند ‘man-doing-push-ups.jpg’ استفاده کنید.

 

  1. بهینه سازی URL – آموزش سئو

بهینه سازی URL ها یکی از مهم ترین تکنیک های سئو داخلی است. URL های خوب باید کمتر از ۲۵۵ کاراکتر باشند و با ‘-’ از هم جدا شوند. درست مانند عنوان صفحه که یک نشانی اینترنتی کوتاه، توصیفی و حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شماست.

 

اینها نمونه هایی از آدرس های خوب هستند:

آموزش سئو | آموزش سئو سایت | آموزش رایگان سئو

آموزش سئو و ۶ روش محرمانه گرفتن بک لینک در سئو

 

و اینها نمونه هایی از URL های بد هستند:

https://oseo.ir/p?165

https://oseo.ir/ 123131/publish/data2/seo_Tips.html

 

  1. لینک های داخلی – آموزش سئو

لینک های داخلی در وب سایت برای بهبود سئو خیلی مهم است. لینک های داخلی به سایر صفحات سایتتان، موجب تقویت کلمه کلیدی می شود و به گوگل کمک می کند تا رتبه سایت شما را بالا ببرد. اگر پست جدیدی ایجاد کردید سعی کنید لینک آن را در صفحه ی اصلی قرار دهید تا گوگل راحت تر شما را پیدا کند.

این یک راه برای افزایش بازدیدکنندگان سایت شماست. وقتی کاربری پست شما را بپسندد بیشتر دوست دارد بر روی یک لینک کلیک کند تا در مورد آن موضوع خاص بیشتر بداند و به این ترتیب زمان صرف شده در وب سایت شما، افزایش می یابد.

بهترین روش برای لینک های داخلی
  • تنها از کلمات کلیدی برای لینک های داخلی استفاده نکنید.
  • لینک های داخلی که برای خواننده مفید هستند را اضافه کنید.
  • در هر صفحه بیش از ۱۵ لینک داخلی استفاده نکنید.
  • در صورت امکان لینک ها را در قسمت اصلی صفحه وب خود اضافه کنید( نه در پایین صفحه یا نوار کناری).

 

  1. لینک های خارجی – آموزش سئو

پس از انتشار الگوریتم پاندا و پنگوئن، بسیاری از مدیران وب می ترسند که به وب سایت های دیگر لینک دهند. آن ها بر این باورند که گوگل آنها را مجازات می کند، اما در واقع این اشتباه است.

با گرفتن بک لینک از سایت های با کیفیت بالا، اعتبار سایت خود را افزایش می دهید و این برای SEO مناسب است.

همچنین گوگل می تواند از طریق لینک های خارجی برای درک بیشتر موضوع مورد نظر شما استفاده کند.

 

  1. سرعت سایت – آموزش سئو

دو تکنیک پایانی سئو که روز به روز در حال پیشرفت و مهم شدن هستند، سرعت سایت و واکنش گرا برای موبایل.

گوگل مقدار زیادی پول را برای سرعت وب سایت سرمایه گذاری می کند. سرعت به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی سایت، اضافه شده است و روی سئو سایت تاثیر فراوان دارد. تقریبا نیمی از کاربران سایت، اگر سایتی کمتر از ۸ ثانیه بارگیری نشود آن را ترک خواهند کرد. بنابراین سایت هایی که سریع تر بارگذاری می شوند رتبه بهتری از گوگل کسب می کنند.

ابزارهایی وجود دارد که می توانید سرعت سایت خود را بسنجید و از بهینه بودن سایت خود مطمئن شوید.

برخی از بهترین ابزارهای موجود برای بررسی سرعت و عملکرد سایت
  • GTmetrix
  • Page Speed Insights
  • Pingdom Website Speed Test

      ۱۰. واکنش گرا برای موبایل – آموزش سئو

در حال حاضر تقریبا ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل از تلفن های همراه می باشد. این بدان معنی است که اگر وب سایت شما قابلیت نمایش در تلفن همراه را نداشته باشد، نیمی از ترافیک بالقوه را از دست می دهید.

چه کاری باید انجام دهید؟

به عنوان اولین قدم، مطمئن شوید که وب سایت شما به صورت واکنش گرا و ریسپانسیو است. وب سایت خود را با ابزار Google Mobile بررسی کنید و مشکلات احتمالی را حل نمایید.

سپس یک قدم جلوتر بروید و سایت خود را بر روی موبایل تست کنید. مانند یک کاربر واقعی رفتار کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی نمایش داده شده است.

به طور کلی وب سایت هایی با طراحی ریسپانسیو، هیچ نگرانی درباره ی واکنش گرایی موبایل ندارند.

 

      ۱۱. نظرات و سئو داخلی – آموزش سئو

نظرات وبلاگ هنوز هم مهم هستند همان طور که توسط Gary Illyes گوگل بیان شده است، این نشان می دهد که افراد بهتر می توانند با صفحه سایت شما ارتباط برقرار کنند و این واقعا می تواند SEO را افزایش دهد.

کاربران قبل از ارسال نظر جدید، احتمالا نظرات قبلی را می خوانند و این نیز یک راه اضافی برای افزایش زمان صرف شده در وب سایت شما است.

برای استفاده بهتر از نظرات، این قوانین ساده را دنبال کنید:
  • از انتشار نظراتی که بسیار عمومی هستند اجتناب کنید.
  • فقط نظراتی که مربوط به محتوای صفحه هستند را اضافه کنید.
  • زمانی که کاربران از یک نام واقعی استفاده نمی کنند، نظرات را تایید نکنید.
  • همیشه به نظرات پاسخ دهید، زیرا باعث می شود افراد بیشتری به نظرات بپردازند.

 

خلاصه و چک لیست این بخش از آموزش سئو

برای کسانی که وقت کافی ندارند و چک لیست ها را بیشتر دوست دارند، می توانند فقط با خواندن این قسمت تمام مفاهیم SEO را پوشش دهند.

  1. مطمئن شوید تفاوت بین سئو داخلی و سئو خارجی را می دانید.
  2. مطمئن شوید که محتوای شما اصلی و مفید باشد.
  3. با اضافه کردن کلمات کلیدی، کلمات پر قدرت و اعداد، عناوین صفحه خود را بهینه کنید.
  4. ارائه یک متای مناسب و منحصر به فرد برای تمام صفحات سایت خود (شامل کلمات کلیدی مورد نظر شما)
  5. در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و مطمئن شوید که کلمات کلیدی هدف شما بخشی از عنوان و محتوا هستند.
  6. مطمئن شوید که صفحه شما تنها یک تگ H1 دارد.
  7. از عنوان های سلسله مراتبی در صفحه استفاده کنید (H1-> H2-> H3).
  8. محتوای خود را زیبا کنید (با استفاده از bold، italic و CSS).
  9. بهینه سازی تصاویر و سایر عناصر چند رسانه ای ( تگ ALT مهم ترین عامل برای تصاویر است).
  10. از URL های مناسب و مرتبط با سایت استفاده کنید و سعی کنید کوتاه باشد.
  11. لینک های داخلی را به محتوای خود اضافه کنید.
  12. لینک های خارجی را به محتوای خود اضافه کنید (لینک به سایت های مرتبط و کیفیت بالا).
  13. مطمئن شوید که وب سایت شما کمتر از ۳ ثانیه (در دسکتاپ و موبایل) بارگیری می شود.
  14. مطمئن شوید که وب سایت شما ریسپانسیو است.
  15. کامنت بگذارید، اما فقط نظراتی را منتشر کنید که منطقی باشند.

 

 

درباره ی زهرا شاهسواری

3 دیدگاه

  1. سایت شما در زمینه سئو خیلی آموزش های خوبی تولید می کند. در زمینه آموزش سئو سایت شما و وبسیما و وبیمو عالی هستند . لطفا مقاله های بیشتری در زمینه تولید لینک و رپورتاژ قرار دهید و. مشکل بزرگ ما که قراره متخصص شیم در این زمینه لینک سازی هست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =