شنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۲
خانه >> وبلاگ آموزش سئو سایت >> عوامل موثر بر سئو سایت

عوامل موثر بر سئو سایت

همه ما هنگامی که به دنبال موضوعی میگردیم مثلا اسم نویسنده یک کتاب ، آدرس رستوران ، خرید ماشین و یا هر چیز دیگر در ابتدا به گوگل مراجعه میکنیم . به دلیل اینکه گوگل همیشه  پاسخ سوالات را در کوتاه ترین زمان میدهد و با ارائه گزینه های پیشنهادی مشابه دیگر باعث میشود تا راحت تر بتوانیم انتخاب کنیم . روش سئو سایت به ما کمک مبکند تا یبات خود را به بهترین شکل بهینه سازی کنیم

روش سئو سایت به ما کمک میکند تا بتوانیم سایت خود را در بین صدها سایت مشابه دیگر در صفحه اول گوگل مشاهده کنیم این کار به سایت ما کمک کند تا زمانی که یک کاربر عنوانی را جستجو میکند به طور مثال : آتلیه عکاسی ، سایت ما به عنوان سایت آتلیه عکاسی در صفحه اول نمایش داده شود چه بسا با انجام سئو خوب میتوان در بین ۳  سایت اول آن را مشاهده کرد. برای اینکه سایت ما جزء سایت های برتر گوگل باشد احتیاج به سئو سایت خواهید داشت .عوامل موثر روش سئو سایت را در این مقاله گردآوری کردیم تا به شما نشان دهیم که اهمیت روش سئو سایت تا چه میزان میباشد و بک لینک رایگان چه تاثیری دارد.

 

۱- بهینه سازی قالب سایت

در مقاله پیشین (۵ روش بهینه سازی طراحی سایت) در قسمت بهینه سازی قالب سایت به طور کامل در این باره توضیح دادیم . بنابراین لازم است قالب سایت خود را به بهترین شکل پیاده سازی و بهینه کنید تا مشکلی برای سایت به وجود نیاید. مهم ترین عامل در بهینه کردن قالب ، بالا بردن سرعت لود آن است زیرا سرعت لود یکی از مهم ترین عوامل در سئو شدن سایت میباشد زیرا گوگل به سایت هایی که سرعت لود خوبی ندارند دیرتر رتبه میدهد و همین عامل باعت کند شدن روند سئو سایت شما خواهد شد. پس اگر از قالب های آماده استفاده میکنید و یا به طور کل قالب را با کدنویسی طراحی میکنید باید به بهترین نحو آن را بهینه کرد.

 

۲-بهینه سازی تولید محتوای سئو

محتوا- سایت

 

وجود کلمات کلیدی با قابلیت سرچ بالا ، عدم استفاده از مطالب و عکس های کپی شده  یکی از روش سئو سایت است که  تاثیر به سزایی در رتبه بندی سایت خواهد داشت . موتورهای جستجوگر در رابطه با کپی نبودن مطالب بسیار حساس میباشند پس بهتر است در تولید محتوا مهارت کسب کنید و دقت لازم را داشته باشید  . قرار دادن نقطه و ویرگول در جای مناسب ، انتخاب فونت و سایز مناسب که استاندارد آن ۱۴ میباشد و کوچکتر از آن باعث ناخوانایی و ترک سریع سایت شما خواهد شد

به روز کردن محتوا و فعال بودن سایت از دیگر نکات مثبت برای روش سئو سایت میباشد . اینکه شما صرفا یک محتوایی را تولید کنید و  بدون در نظر گرفتن اطلاعات و روش های متفاوتی که هر روزه به تکنولوژی اضافه میشود مطالب و آموزش های خود را به روز نکنید باعث پیشرفت سایت شما توسط گوگل و یا حتی بازدید زیاد از سایت شما نخواهد شد .. به روز کردن مطالب به این معنی نیست که هر روز محتوایی اضافه کنید ، بلکه میتوانید با ارائه ویدیو های آموزشی که خود تهیه کردید و یا عکس های جدیدتر و حتی درخواست نظر از کاربران به صورت دوره ای محتوای خود را به روز کنید

اهمیت سئو سایت شاید برای کسب و کار های اینترنتی بیشتر باشد زیرا تمایل بیشتری برای رقابت با رقبا دارند و داشتن جایگاه اول برایشان دارای الویت است . پس تولید محتوای عالی برای این گروه خیلی مهم است

 

۳-سئو داخلی سایت

سئو - داخلی - سایت

 

سئو داخلی یا (on page seo ) به مجموعه اقداماتی گفته میشود که با استفاده از بهینه سازی عوامل یک سایت باعث بالا رفتن  جایگاه  و ترافیک سایت از موتورهای جستجو میشود . این بهینه سازی شامل محتوا و کدهای HTML،بهینه کردن قالب (در مقاله گذشته توضیح دادیم) ، انتخاب درست عناوین،افزایش سرعت سایت میباشد

. در واقع سئو داخلی و پیشرفت آن کاملا بستگی به شخصی دارد که سایت را اداره میکند  .

استفاده از لینک های داخلی، استفاده از تگ های h1  در عناوین متن ، بخش هایی از سئو داخلی سایت هستند

عواملی که در سئو داخلی موثر هستند به شرح زیر است :

· عنوان سئو

معمولا ۳ تا ۵ کلمه اول در آدرس صفحه، دارای اهمیت بیشتری  هستند البته از نظر سئو از انتخاب عنوان های طولانی پرهیز کنید .

کاربران نیز با جستجوی کلمات کلیدی میخواهند به مقصود خود برسند و استفاده از کلمات کلیدی باعث پیشنهاد سایت شما توسط گوگل به کاربران میشود

 

· توضیحات متا

توضیحات meta description  چکیده ای است از محتوای سایت که کاربران با خواندن متا تصمیم میگیرند که سایت را برای بازدید انتخاب کنند یا نه .

مثلا اگر سایت شما سایت فروش روسری باشد میتوانید در متا به این شکل توضیحات خود را ارائه دهید :

روسری ابریشم سایز بزرگ شامل طرح های ساده ، شلوغ ، جنگلی با ۳۰% تخفیف به مناسبت روز مادر شال های تابستانی با تنوع رنگ قیمت از ۲۰ تومان تا ۵۰ تومان بطور متوسط جهت نوشتن توضیحات متا ۱۵۵ کاراکتر لازم است و بهتر است طول کلمات کمتر از ۱۰۰ کاراکتر نشود . بیشتر از تعداد ۱۵۵ کاراکتر توسط گوگل بریده میشود و کامل نمایش داده نمیشود

· تگ های HTML

تگ های html  شامل h1  پراهمیت ترین و h6  کم اهمیت ترین هستند . وجود این تگ ها و جایگاه استفاده از آنها بسیار در روش سئو سایت موثر میباشد .

باید از این تگ ها به ترتیب استفاده شود یعنی اگر اول تگ h2  سپس h1  استفاده کنید تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد داشت .

باید ها و نبایدهای تگ های HTML

۱-تگ h1  به عنوان سر تیتر باید در همه ی صفحات سایت وجود داشته باشدو نباید بیشتر از یک تگ h1  در سایت خود استفاده کنید

۲-از عناوین یکسان در تگ ها نباید استفاده شود و باید عناوین مختلفی را استفاده کنید

۳-بهتر است عنوان صفحه و عنوان h1  با هم یکسان نباشند

۴- از کلمات کلیدی در تگ h1 نباید زیاد استفاده شود

 

۴- سئو خارجی سایت

سئو -خارجی

 

برخلاف سئو داخلی ، پیشرفت سئو خارجی یا (off page seo) دیگر تحت کنترل شما نیست و بستگی به تعداد بک لینک ها و منابع خارجی دارد که تا چه حد از منابع معتبر و بیشتری برای لینک گرفتن استفاده کرده اید .لینک های خارج از سایت شما و همینطور درخواست هایی که از محیط اینترنت به سمت سایت شما ارجاع داده می گردد نیز تاثیر گذارند

  • استفاده ازشبکه های اجتماعی مانند لینکدین ، فیسبوک ، توییتر و گوگل پلاس که محبوبیت بیشتری دارند و اکثر افراد عضو حداقل یکی از این شبکه ها میباشند و با استفاده از لینک های آنها در سایت خود میتوانید امتیاز و رتبه بالایی در گوگل داشته باشید
  • یکی دیگر از تکنیک های سئو خارجی ایندکس کردن سایت به صورت دستی در گوگل و یاهو میباشد ، چرا دستی؟ به دلیل اینکه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به طور خودکار سایت ایندکس شود و شما با انجام اینکار به صورت دستی میتوانید سرعت خود را افزایش دهید
  • اشتراک گذاری عکس ها در سایت های متفاوت و قرار دادن لینک سایت خود زیر عکس که اگر از عکس شما خوششان آمد به سایت مراجعه کنند
  • ایجاد قسمتی برای ارائه نظر و انتقاد و پیشنهاد و منتشر کردن در شبکه های اجتماعی که باعث ارجاع دادن به سایت خود شوید

۵- استفاده از کلمات کلیدی

هنگامی که شما میخواهید مطلبی را منتشر کنید و از افزونه yoast  استفاده می کنید ، این افزونه به شما میزان لازم برای به کاربردن کلمات کلیدی را نشان میدهد

و هرچقدر استفاده از کلمه کلیدی (کانونی) بیشتر باشد برای سئو سایت و موتورهای جستجوگر گوگل بهتر است .

مواردی که برای کلمات کلیدی بسیار حائز اهمیت است :

  • به کار بردن کلمه کلیدی در تگ h1
  • به کاربردن کلمه کلیدی در تگ Title
  • به کاربردن کلمه کلیدی در Alt  تصاویر
  • به کاربردن کلمه کلیدی در توضیحات یا (meta description)

توجه داشته باشید که استفاده کردن بیش از اندازه کلمه کلیدی به خصوص در تگ های HTML  ممکن است گوگل فکر کند که شما میخواهید آن را دور بزنید

پس در حالی که از کلمه کلیدی در جایگاه مناسب استفاده میکنید باید به اندازه کافی باشد

 

۶- مدت زمان سپری شده در سایت توسط کاربر

زمان

 

یکی دیگر از روش سئو سایت سپری شدن زمان بیشتر در سایت است .هرچقدر مطالبی که در سایت خود ارائه میدهید دارای محتوای مناسب و مورد جستجوی بیشتر کاربران باشد و از توضیحات اضافه خود داری کنید همچنین با به کاربردن تصاویر و ویدیوهایی که باعث جذابیت و سپری کردن زمان بیشتر کاربران در سایت میشود ربات ها متوجه این موضوع میشوند که سایت شما با قابلیت سرچ بالا و زمان ماندگاری بیشتر میتواند رتبه بهتری در گوگل داشته باشد .

زمان طلایی برای ماندن در یک سایت ۳ دقیقه تخمین زده شده است اگر یک کاربر چیزی را که میخواهد بتواند در سایت شما پیدا کند ترغیب میشود تا دیگر محتوا را بررسی کند . پس جذابیت صفحه در درجه اول  سپس محتوای جستجو شده برای کاربران اهمیت دارد با اینکه سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت است اما سایت هایی که دارای رنگ های تند و متنوع ، شلوغ بودن محتوای بیش از اندازه یک سایت  که کاربر را از هدف اصلی خود دور کند باعث میشود افراد به دنبال هرچیزی که هستند نتوانند به خوبی آن را پیدا کنند و به سرعت از سایت شما خارج میشوند

 

۷- استفاده از ویدیو و صوت

استفاده از تصاویر و ویدیو به خصوص ویدیو باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت خواهد بود . بعضی از افراد تمایل دارند  آنچه را که میخواهند به صورت تصویری و ویدیویی دریافت کنندزیرا عده ای علاقه به خواندن متن های طولانی ندارند و با دیدن ویدیو و چند بار عقب و جلو کردن آن چیزی را که میخواهند یاد میگیرند و حتی اگر قابلیت دانلود داشته باشد برای کاربران بهتر است و هر زمان که لازم داشته باشند به آن مراجعه میکند. بنابراین تاثیر ویدیو و تصاویر را در روش سئو سایت کم اهمیت نشمارید

 

۸- به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط

فرض کنید سایت شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی است. زمانی که کاربر آموزش زبان انگلیسی را جستجو میکند و وارد سایت شما میشود ، بهتر است از عناوین مرتبط دیگری که ممکن است کاربر به دنبال آنها باشد نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال:

  • آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین
  • آموزش زبان انگلیسی فشرده
  • تکنیک های آزمون آیلتس
  • تکنیک های حفظ لغات

در این صورت گوگل متوجه میشود که کلمه کلیدی شما (آموزش زبان انگلیسی ) و دیگر کلمات کلیدی که به کار بردید با هم در ارتباط هستند و همه در یک سایت کنار هم قراردارند

 

۹-ریسپانسیو بودن سایت

واکنش-گرا

 

ریسپانسیو بودن (واکنش گرا ) تاثیر مهمی در روش سئو سایت خواهد داشت . یعنی سایت شما باید در تمامی دستگاه ها اعم از لپ تاپ ، تبلت ، موبایل به طور کامل نمایش داده شود .ربات ها تنها سایت شما را از نظر محتوا و تصاویر بررسی نمیکنند بلکه ریسپانسیو بودن سایت نیز برای آنها قابل توجه و مهم است . البته اینکه تنها یک سایت حالت ریسپانسیو بودن را رعایت کرده باشد کافی نیست بلکه دسترسی و یا عدم دسترسی کاربر به تمامی صفحات و قابلیت دانلود فایل ها نیز حائز اهمیت است . برای تشخیص ریسپانسیو بودن ، سایت های متفاوتی وجود دارد که ما سایت زیر را به شما پیشنهاد میدهیم با مراجعه به لینک زیر که توسط گوگل منتشر شده است میتوانید از ریسپانسیو بودن سایت خود اطمینان حاصل کنید

https://search.google.com/test/mobile-friendly

۱۰- به روز رسانی سایت

به - روز - رسانی

 

تمامی فروشگاه های اینترنتی در هر زمینه ای که باشند میخواهند در صفحه اول گوگل و در سایت های ابتدایی مشاهده شوند مثلا سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید .

هرچه را که احتیاج داشته باشید در این فروشگاه اینترنتی موجود است فقط کافی است کالایی را که میخواهید در گوگل جستجو کنید قطعا در اولین سایت ،دیجی کالا را مشاهده خواهید کرد

یا اگر به دنبال رستوران یا مکان های تفریحی باشید سایت نت برگ و تخفیفان  جزء دو سایت اول خواهند بود . فکر میکنید علت چیست ؟

اگر به طور مختصر بخواهیم توضیح دهیم میتوان گفت سایت هایی مانند دیجی کالا و نت برگ و تخفیفان در وهله اول به دلیل ارائه خدمات مناسب سپس به دلیل گستردگی و در انتها به دلیل رعایت کردن مواردی که در بالا اشاره کردیم دارای سئو عالی شده اند و این سایت ها به دلیل اینکه هر روز ، هر هفته و یا هر ماه خدمات خود را به روز رسانی میکنند باعث شده جایگاه خوبی توسط گوگل پیدا کنند

۱۱-URL  دهی مناسب

 

ابتدا لازم است توضیح دهیم که URL چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد. URL  مخفف)  (Uniform Resource Locator است درواقع همان آدرس سایت شما است که میتواند هم به صورت فارسی و هم به صورت انگلیسی نوشته شوند .

URL دهی مناسب نیز شامل  روش سئو سایت میباشد . بعضی مواقع URL ها به صورت خودکار داده میشوند و نمیتوانید در آن تغییری ایجاد کنید . قرار دادن کلمات کلیدی در URL  ها که مرتبط با محتوای سایت شما باشد بسیار اهمیت دارد و میتواند در کسب رتبه شما توسط گوگل موثر باشد.

URL  هایی خوب هستند که محتوای سایت شما را خیلی خلاصه و در عین حال کامل به مخاطب برسانند

نوشتن URL مناسب و استفاده از کلمات کلیدی در متن و آدرس این امکان را به ربات های جستجو گر میدهد تا ارتباط مناسب بین آن دو را متوجه شود که این خود برای سئو دارای اهمیت فراوانی است

اگر از URL انگلیسی استفاده میکنید ، تاثیر آن را در لینک دهی های خارجی مشاهده میکنید البته اگر ترجمه آن را به درستی نوشته باشید . پس یکی از مزیت هایی که URL انگلیسی نسبت به فارسی دارد لینک های خارجی است.

مزیت دیگر این است زمانی که شما از URL انگلیسی استفاده میکنید از حروف کوتاه تری استفاده میشود و همین عاملی است بر تاثیر گذاری بیشتر سئو . به دلیل اینکه حروف فارسی نسبت به انگلیسی از طول بیشتری برخوردار است مثلا به همین کلمه URL  دقت کنید  ترجمه فارسی آن “نامک” و “آدرس ” است که نسبت به انگلیسی آن دارای حروف بیشتری میباشد. حتی وجود یک حرف بیشتر میتواند در  روش سئو سایت تاثیر گذار باشد

استفاده از URL  فارسی و کپی آن در شبکه های اجتماعی ممکن است باعث بهم ریختگی عنوان و آدرس گردد که برای کاربران ناخواناست.

جستجوی URL  های انگلیسی به مراتب آسان تر است و ماندگاری بیشتری در حافظه افراد دارد

نکاتی که باید در URL رعایت کنید

  • از کلمات کوتاه در URL خود استفاده کنید تا نتیجه بهتری در سئو داشته باشید
  • کلمه کلیدی را در ابتدای URL استفاده کنید
  • بهتر است تا جایی که میتوانید از حروف اضافه انگلیسی و فارسی در آدرس سایت خود استفاده نکنید
  • از علامت ها (&، %،@، *) استفاده نکنید
  • استفاده کردن از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی تاثیر جداگانه ای بر سئو دارد ، به شما پیشنهاد میکنیم که از حروف کوچک استفاده کنید
  • برای جداسازی عناوین به جای / بهتر است از | استفاده کنید
  • لازم نیست حتما عنوان صفحه و URL یکسان باشد
  • از کلمات خود بیش از یکبار در URL استفاده نکنید
  • از UR های عمومی استفاده نکنید !

یعنی اگر سایت شما در باره بهینه سازی سئو است نباید آدرس ها را با سئو ۱، سئو ۲ قرار دهید بلکه آدرس های خاص و طبق موارد ذکر شده انتخاب کنید

اهمیت url  در سئو را به طور مفصل در مقاله “تاثیر url  دهی مناسب بر سئو سایت” توضیح داده ایم

 

درباره ی تندیس نیک پیکران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =